وظيفه منتظران

به نام او ، به یاد او، برای او

ای نفست یار مددکار ما***کی و کجا وعده دیدار ما

در باره وظايف و تكاليف شيعيان در دوران غيبت، سخن هاى بسيارى گفته شده است و حتى در بعضى كتاب ها از جمله كتاب مكیال المكارم فى فوائد الدعاءِ للقائم تا هشتاد وظيفه براى منتظران حضرت مهدى )ع( برشمرده شده است.(1)

ما در اين جا به تعدادى از مهم ترين اين وظايف اشاره مى كنيم :
1- شناخت حجت خدا وامام عصر (ع) نخستين وظيفه منتظران، كسب معرفت نسبت به وجود مقدس امام و حجَت زمان خويش است
. اين موضوع تا بدان درجه ازاهميت است كه در روآيات بسيارى كه به طريق شيعه و اهل سنت از پیامبرگرامى اسلام (ص) و ائمه معصومين (ع) نقل شده آمده است: هركس بميرد و امام زمانش را نشناسد، به مرگ جاهلى مرده است .(2)
توجه به مفاد دعاهايى كه خواندن آن ها در عصر غيبت تاكيد شده است، نيز ما را به اهميت موضوع شناخت حجت خدا رهنمون مى سازد:
خدايا خودت را به من بشناسان، كه اگر خودت را به من نشناسانى، پيغمبرت را نخواهم شناخت، بار الها پيغمبرت را به من بشناسان كه اگر پيغمبرت را به من نشناسانى، حجت تو را نخواهم شناخت. خدايا حجت خود را به من بشناسان كه اگر حجتت را به من نشناسانى، از دينم گمراه مى گردم.(3)
2- پیراستگی از بدیها وآراستگی به خوبی ها : امام صادق (ع) مى فرمايد: هركس دوست دارد از ياران قائم (ع) باشد، بايدكه منتظر باشد و در اين حال به پرهيزكارى و اخلاق نيكو رفتار نمايد.(4)
امام زمان (ع) نيز مى فرمايد، هر يك از شما بايد آن چه راكه موجب دوستى ما مى شود ، پيشه خود سازد و از هر آن چه موجب خشم ما مى گردد، دورى گزيند(5) در توقيعى كه از ناحيه مقدسه به مرحوم شيخ مفيد صادرگرديده اعمال ناشايست وگناهانى كه از شيعيان حضرت سر مى زند، يكى از اسباب و يا تنها سبب طولانى شدن غيبت و دورى شيعيان از ديدار آن حضرت شمرده شده است.(6)
3- پیوند با مقام ولایت : حفظ و تقويت پیوند قلبى با حضرت وتجديد دائمى عهد و پيمان با آن حضرت در روايتى از امام باقر(ع) مى خوانيم. 1-. بر انجام واجبات صبركنيد و با دشمنانان پايدارى كنيد و-پیوند خود را با امام منتظرتان مستحكم نماييد(7) اگر شيعه منتظر، در آغاز هر روز با حضور و توجه، عهد و پيمانى را با مقتداى خود تجديد نمايد، هرگز به ركود، ذلت، ظلم و بى عدالتى تن نخواهد داد. در همان توقيع حضرت به شيخ مفيد آمده است، اگر شيعيان ما... در وفاى پيمانى كه از ايشان گرفته شد، يك دل و مصمم باشند، نعمت لقاى ما از آنان به تأخير نمى افتد .
4- کسب آمادگی برای ظهور : از امام صادق (ع) روايت است كه فرمودند: هر يك از شما بايد براى خروج حضرت قائم(ع) سلاحى مهياكند؟ هر چند يك تير باشد.
خداى تعالى هرگاه بداندكسى چنين نيتى دارد، اميد آن است كه عمرش را طولانى كند تا آن حضرت را درك نمايد... (8)
در روايت ديگرى از امام موسى كاظم)ع (نقل شده كه: هركس اسبى را به انتظار امر ما نگاه دارد و به سبب آن دشمنان ما را خشمگين سازد، در حالى كه او منسوب به ماست، خداوند روزى اش را فراخ مى گرداند.... (9)رمز اين كه شيعه بايد هر لحظه آماده يارى امام خود باشد، اين است كه زمان ظهور براى ما مشخص نيست .
البته نحوه آمادگى بستگى به شرايط زمان و مكان دارد و اگر در بعضى روايات سخن آماده كردن اسب تير و شمشير به ميان آمده، ذكر اين موارد تنها به عنوان تمثيل و بيان لزوم آماد گى براى يارى آن حضرت است.
5- ارتباط با فقها و مراجع تقلید : ائمه (ع) تكليف ما را در زمان غيبت امام و عدم دسترسى به امام معصوم (ع)مشخص كرده و به ما امر فرمود ه اندكه به فقهاى جامع الشرايط مراجعه كنيم. (10)
امام عصر(ع) نيز در يكى از توقيعات خود در پاسخ اسحاق بن يعقوب مى فرمايد: و اما رويدادهاى كه پيش مى آيد به راويان حديث ما مراجعه كنيد، زيرا آن ها حجت بر شما هستند و من حجَت خدا بر ايشان. (11)
6- دعا برای تعجیل فرج : امام عصر(ع)فرمود: براى تعجيل فرج، بسيار دعاكنيدكه فرج شما همان است. (12)
7- بزرگداشت نام ویاد مهدی (ع) (13)

-------------------------------------------------------------------------------------------
پی نوشتها:
1- ظهور حضرت مهدى(ع) ازدیدگاه ا سلام، مذاهب و ملل جهان هاشمی شهيدى، ص 495.
2- بحارالانوار ج8 ص 368 ينابیع الموده ج2 ص 372
. 3- كمال الدین ج2 ص 512
. 4- غيبة نعمانى، ص 200
. 5- بحا رالانوار، ج 53ص 176
. 6- بحا را لانوار، ج 53 ص، 178
. 7- غيبة نعمانى ص 199
. 8- غیبة نعمانى، ص 321
. 9- كافى ج 6ص635.
10- وسائل الشیعه ج 18 ص 95.
11- كمال الد ين، ج 2، ص483.
12- غيبة طوسى، ص 176.
13- برترين هاى فرهنگ مهدويت، و مطبوعات ص84.

شاید این جمعه بیاید شاید
پرده از چهره گشاید شاید....

0 نظرات:

» نظر شما؟

Designed by Leila Rasouli - Updated to New Blogger by: Blogger Team